donderdag 13 september 2007

2007 deel 1: van Enkietown naar Edinburgh

Mijn 2007-reis naar Schotland begint donderdagochtend in de eerste trein vanuit Enkhuizen, waar de vissersboten uitvaren. Het leuke van vakantie is dat sommige dingen die thuis heel gewoon zijn, in andere gebieden speciaal worden. Maar in al die jaren dat ik hier al woon, heb ik nog nooit de vissersboten uit zien varen. Zo in 'mijn eigen' haven is dat toch wel bijzonder om te zien. Vroeg op vakantie gaan is toch nog ergens goed voor! Nouja, vakantie...
Dit jaar ga ik in m'n uppie richting de UK om een week te gaan werken op Iona voor de National Trust op een zogeheten Thistle Camp. Daarna staan er ook nog wat vrije dagen gepland. Spannend!
In Amsterdam stap ik over op de bus richting London, lekker uitwaaien in het zonnetje van Calais naar Dover.
In je uppie moet je creatief zijn om op je eigen vakantiefoto te komen ;)
In London moet ik 4 uur wachten op de bus naar Edinburgh. Mijn ticket bleek in Amsterdam niet goed te zijn uitgeprint en na het heen-en-weer hollen tussen de balies van EuroLines en National Express was mijn eerste indruk van de Londenaren dan ook zeer negatief. Niemand deed ook maar iets anders dan wijzen naar de andere balie zonder een woord te zeggen. Na een welgemeend P*ss Off mijnerzijds bleek dan toch iemand bereid om naar mijn ticket te kijken en een goed exemplaar af te drukken. Was dat nou zo moeilijk?
De nacht breng ik door in een National Express bus tussen Londen en Edinburgh. Comfortabel, nee. Goedkoop, ja! En zo slapend kom je nog eens ergens.

Uiteindelijk kom ik 24 uur na vertrek uit Enkhuizen 's ochtends aan in Edinburgh. Snel naar mijn B&B in Portobello, maar natuurlijk kan ik om 9 uur 's ochtends mijn kamer nog niet in. Gelukkig is het niet erg om mijn tassen er achter te laten. Het B&B ligt pal naast het strand. Prachtig rustig plekje hier en toch erg dichtbij Edinburgh.
Portobello Beach

Dan dus maar de stad in. Via de Water of Leith vermijd ik de drukte van de binnenstad.
Dean Village
St Bernard's Well
Dean Bridge
Water of Leith
Halverwege kom ik uit bij een begraafplaats met indrukwekkende grafmonumenten.
Grafmonument op Dean Cemetry
Grafmuur op Dean Cemetry
Prachtige stenen op Dean Cemetry
Uiteindelijk kom ik uit bij de Scottish National Gallery of Modern Art. Een zeer leuk tijdverdrijf, en de laatste foto van mezelf op vakantie ;)
In de spiegel voor de Scottish National Gallery of Modern Art
Eenmaal terug op mijn kamer haal ik mijn verloren slaap in, neem ik een warme douche en later die avond slenter ik nog wat over het strand. Ik verbaas over de hangjongeren die mijn muziek- en kledingsmaak delen en ook modder ik een half uur lang met de lokale Pakistaanse winkelhouder om een nieuwe top-up card voor de mobiele telefoon in te stellen. Gelukkig zonder de Londonse mentaliteit, maar heerlijk op z'n Schots: relaxed en vriendelijk.
Portobello Beach




Geen opmerkingen:

Een reactie posten