vrijdag 23 juli 2004

2004 deel 3: Glasgow

Vandaag mogen we van onszelf (en Jim en Catherine) lekker uitslapen, het is tenslotte vakantie! We krijgen een lekker licht ontbijt met toast en eigengemaakte jam en kaas. Onze buiken zijn gelukkig weer helemaal de oude. Jim geeft ons een lift naar de bushalte en we kunnen 3 uur relaxen met de bustocht naar Glasgow! We zitten achter de chauffeur gezellig te praten over het landschap en de afgelegen huizen. Onderweg, tijdens de rookstop en benen-strek-pauze van de buschauffeur in Inveraray, vraagt hij plotseling of we uit Nederland komen. Hij heeft ons gesprek bij vlagen kunnen volgen, omdat hij een tijd in Nederland gewerkt heeft.

Eenmaal in Glasgow aangekomen is het een klein stukje lopen naar ons hotel op Renfrew Street. Gelukkig verwachten van ons goedkope hotel alleen een bed en een douche, en dat is maar goed ook. We krijgen een kleine kamer met als enige uitzicht een beschimmeld dakraampje. We besluiten dan ook maar om snel de stad weer in te gaan. Renfrew Street ligt in het noorden van het centrum, en het is een steil stukje dalen naar Sauchiehall Street. Schuin tegenover ons hotel ligt de Glasgow School Of Art, een bouwwerk van Charles Rennie Mackintosh, een van de beroemdste architecten van de stad.

Uit de Lonely Planet reisgids hebben we een stadswandeling gekopieerd, die we vandaag van plan zijn te lopen. De beschrijving is niet echt accuraat en we raken soms van de route af. Niet minder leuk, we komen zo door rare steegjes en achterafstraatjes. We hebben grote gedeeltes van de stad al gezien tijdens onze vakantie van vorig jaar, maar er valt nog genoeg te ontdekken en te zien.

Tardis!

Vooral het stuk door Kelvingrove Park is prachtig. Een mooi groen park met een kabbelende rivier Kelvin, met de universiteitstoren die boven alles uitsteekt. Glasgow blijft toch een stad met twee gezichten, aan de ene kant heb je de oude Victoriaanse gebouwen en architectonische hoogstandjes van C.R. Mackintosh, aan de andere kant zie je overal de overblijfselen van de zware industrie.
De mooie kant van de brug: Kelvingrove Park & University tower

De industriƫle kant van diezelfde brug

Door al het gewandel en het bestuderen van de kaart omdat we steeds van de route afwijken, vergeten we helemaal om foto's te maken. Dat maken we later wel weer goed! Op de terugweg, als we weer op Sauchiehall Street uitkomen, eten we bij Nice'n'Sleazys. Na een verfrissende douche (het is wel erg krap in de 'badkamer'), maken we ons op voor onze eerste avond stappen in Glasgow, naar The Cathouse.

Het hotelontbijt valt (naar alle verwachting) erg tegen. Maargoed, we zijn ook erg verwend afgelopen weken met kakelverse ontbijtjes! En we verwachten alleen maar een bed, douche en wc hier, dus ontbijten doen we voortaan gewoon wel in de stad zelf. Vandaag pakken we, na een rondje winkelen, toch nog een keer de trein naar Edinburgh.
Toeristenbusfile.

Waar iedereen halleluja roept over Edinburgh, hebben wij totaal geen binding met die stad. De gebouwen zijn mooi, maar het massatoerisme wat het uitstraalt, de vele doedelzakspelers (speciaal voor toeristen neem ik aan, we komen ze alleen maar tegen in Edinburgh) en de toeristenbussen werken erg averechts. Er hangt gewoon een andere sfeer in de stad, een soort Disneyland. Maargoed, we maken er het beste van, met wederom een wandeling uit de Lonely Planet. We lopen via Princess Street Gardens richting het kasteel. Wederom hebben we weinig zin om het kasteel te bekijken met de lange rijen voor de kassa.
Edinburgh Castle

Als eerste bezoeken we de Camera Obscura. Een gebouw vol met optische illusies, lachspiegels en op het dak de Camera Obscura, waar je ongestoord de mensen beneden op de Royal Mile kunt bekijken. Na het bezoek lopen we verder over de Royal Mile (met de gedachten dat wij het nu zijn die bekeken worden), en raken alweer de weg kwijt met de wandelbeschrijving. We komen via een omweg toch uit bij de voet van Arthur's Seat, zodat we even de drukke oude stad kunnen ontvluchten. Als we omhoog lopen begint het zachtjes te miezeren, wat al snel overgaat in regen. Desondanks hebben we toch nog een mooi uitzicht over het mierennest beneden ons.
Arthur's Seat

Uitzicht vanaf Arthur's Seat

Jammer dat het weer zo tegenvalt, want de uitzichten zijn echt mooi. Als we naar beneden lopen, glibberen we gevaarlijk dicht langs de rand van de steile heuvel. Als we uiteindelijk weer terug zijn bij Waverley Station, hebben we wel honger gekregen van de wandeltocht. We eten bij de Burger King en stappen doorweekt op de trein terug naar Glasgow. We frissen ons op in de dwergenbadkamer van ons hotel en gaan de stad weer in. We halen wat te eten en te drinken en kijken een film op tv.

Vandaag is het een stuk mooier weer dan gisteren, dus het is tijd voor weer een flinke stadswandeling. We ontbijten in het hotel, met toast en jam, en stappen de zonnige stad in. Er zijn nog een paar dingen die we graag willen zien vandaag, zoals People's Palace, het Partick Thistle Stadion en Tall Ship At Glasgow Harbour (alle drie in een andere hoek van Glasgow, dus het wordt een flinke dag wandelen). Allereerst lopen we door de verlaten winkelstraten richting het oosten van de stad. The People's Palace is een museum dat de historie vertelt van de inwoners van de stad, en de stad zelf, vanaf 1750 tot het heden. Aan het museum is een grote glazen kas gebouwd, vol tropische planten.
People's Palace

Over Glasgow Green, een groot park bij de People's Palace, en langs rivier de Clyde zijn we verder gewandeld naar het westen van de stad. Uiteindelijk komen we uit bij het Scottish Exhibiton & Conference Centre (in de volksmond ook wel Armadillo (gordeldier) genaamd), het Science Centre, iMax theater en de Glasgow Tower (vandaag uiteraard ook weer buiten gebruik). We besluiten door te lopen, het Science Centre hebben we vorig jaar al bezocht en het is veel te mooi weer om ergens lang binnen te blijven.
SECC

Science Centre
River Clyde

Langs de Clyde wandelen we verder. Onderweg lopen we langs de helicopterbasis van de Strathclyde Police. Even verder ligt het Tall Ship At Glasgow Harbour. Dit zeilschip, gebouwd in de beroemde scheepsdokken van Glasgow, is een van de vijf overgebleven Clydebuilt zeilschepen, en de enige in de UK. Het doet tegenwoordig dienst als museumboot. Aan boord is het te zien hoe het leven aan boord was. Vanaf dit schip heb je ook prachtige uitzichten over de Clyde, richting de kranen van de havens.
Mast van The Tall Ship

Scheepsinterieur

Tall Ship
Havens van Glasgow

Na het bezoek aan The Tall Ship lopen we via een voetgangersbrug over de drukke wegen en spoorwegen en komen uit bij Kelvingrove Park. Het is lekker warm, zonnetje erbij en het park zit dan ook overvol met Glaswegians die liggen te zonnen op het gras. Door de straatjes in West End komen we uit bij een Subway broodjeszaak, waar we wat eten. Verderop, achter het drukke 'centrum' van het westen van de stad in Maryhill lopen we langs wat filmlocaties van Trainspotting. Alhoewel deze film zich afspeelt in Edinburgh en Leith, is veel van de film opgenomen in Glasgow. In Crosslands, een oude kerk die nu gebruikt wordt als pub, is de balkon-scene uit de film opgenomen.
Het balkon uit Trainspotting

Maryhill is niet echt een wijk voor toeristen. Gekscherend wordt dit deel ook wel de Murder Mile genoemd. We merken er echter niets van, behalve dat dit deel van de stad vandaag wordt gebruikt door jongeren die in hun auto's door de woonwijken scheuren. We lopen via het Firhill stadion, waar Glasgows derde voetbalclub Partick Thistle zijn thuisbasis heeft.
Partick Thistle stadion

Op de terugweg naar het centrum houden we een wc-stop in een kleine pub in Maryhill, tot onze grote verbazing komen we terecht in het hoofdkwartier van de lokale aanhang van Partick Thistle. De hele kroeg is versierd met zelfgemaakte Partick Thistle prullaria, van glas-in-lood-raampjes tot de maandelijks (zelfgestencilde) supporterskranten. De barvrouw zet ons 2 pints voor, ze kijkt er raar van op dat er plotseling 2 toeristen aan de bar zitten. "Die komen hier namelijk nooit in de buurt".

Via achteraf straatjes door de wijken Maryhill en Kelvinside lopen we terug naar het hotel. Het is al avond, en na een snelle douche duiken we het centrum weer in, op naar The Cathouse waar 6 lokale bandjes spelen. Echt geweldig zijn ze niet, maar we hebben desondanks wel een toffe avond.

We hebben heerlijk uitgeslapen tot 11 uur, en zijn gaan ontbijten in de stad zelf. Vanavond spelen er wat leuke bandjes in Rockers hebben we op een poster gezien. Geen idee waar Rockers is, volgens iemand in de Cathouse was het ergens langs de Clyde. Het eerste wat we deze middag gaan doen is dus op zoek naar waar Rockers eigenlijk ligt. We komen in de raarste uithoeken in East End, langs leuke winkeltjes en op een soort illegale markt op een binnenplaatsje, maar geen Rockers te vinden. Uiteindelijk blijkt het een soort kelder onder de spoorbrug te zijn, vlak naast Central Station. Hebben we daarvoor de halve East End doorgelopen! Er staan hier wel veel gebouwen leeg in de buurt.
Lege gebouwen in Glasgow
Hierna zijn we maar lekker gaan winkelen in het centrum. Alle winkelcentra moeten er aan geloven, en in Princes Square raken we behoorlijk gehypnotiseerd door de wirwar van roltrappen.
Princes Square

Op Buchanan Street vind je van alles en nog wat qua winkels, maar sommige springen er gewoon uit qua naam. Zo vinden we Snax in the City, een klein toonbankje vol vettigheid. Uiteindelijk komen we uit in de Marks & Spencer, waar we onze tas volkopen met lekkere snacks voor het avondeten.
Buchanan Street

We eten op de hotelkamer, leve de Marks & Spencer! 's Avonds zijn we dus naar Rockers gegaan. Wat een leuke avond! We babbelden gezellig met een van de bands totdat de deur openging. Ze zijn druk bezig hun makeup voor het optreden aan het aanbrengen. Bij gebrek aan spiegel gebruiken ze maar de achteruitkijkspiegel van de bus (alles kan in Glasgow). Eenmaal binnen rammelt de tent elke 4 minuten als er een trein overkomt. Rockers heeft een podium, waarvoor een aantal picknicktafels staan. Aan de bar hangen kan niet, we worden namelijk bediend door een serveerster. Dit is zeker een van de mafste podia waar we ooit geweest zijn. We gaan rond een uur of half 2 terug naar het hotel, onze laatste nacht in Glasgow zit erop...

Onze laatste ochtend Glasgow. We hebben weer lekker uitgeslapen en na een laatste goodbye wandeltour door de stad (de sandwichbar hieronder maakt zijn naam meer dan waar) en de laatste inkopen hebben de bus gepakt naar het vliegveld.

De vlucht is turbulent, de piloot is een fan van scherpe bochten en boven Nederland hupsen we gezellig met het hele vliegtuig op en neer. Eenmaal in Amsterdam aangekomen (nog steeds met het zweet in de handen van het vliegen) hebben we onze vakantie goed afgesloten, natuurlijk in de pub, met een paar pints (en een broodje kroket) in onze stamkroeg Dan Murphys op het Leidseplein.