Na ons laatste superdeluxe ontbijt nemen we afscheid van Victoria en
Sara. Twee Kiwi's die hier op Jersey een B&B hebben gestart, en zeker niet
onverdienstelijk. Villa D'Oro is een echte aanrader als je Jersey wilt
bezoeken, het ligt centraal, rustig, de kamers zijn groot en schoon en
het ontbijt is yummm. Die meid kan koken!
En dan is het tijd voor Guernsey! Eenmaal
aangekomen parkeren we de auto aan de haven. Het is nog net ochtend en
Cornet Castle aan de haven schijnt de moeite waard te zijn om te
bezoeken. Het is een mooi kasteel met, net zoals vele oude gebouwen
hier, aangebouwde betonnen stukken als herinnering aan de Duitse
bezetting. Om klokslag 12 uur wordt ook het kanon afgeschoten, door een meneer met een stalen gezicht.
|
Cornet Castle Pier |
|
Cornet Castle |
|
12 uur, Cornet Castle |
|
Haven van St. Peter Port |
We slenteren lekker langs de haven en komen uit bij het Guernsey
Aquarium en La Valette Underground Military Museum, beide gevestigd in
(alweer) tunnels. Deze tunnels deden dienst als brandstof-opslag voor de
onderzeeboten.
|
La Valette Underground Military Museum |
Als de avond begint te vallen gaan we richting hotel. We hadden
oorspronkelijk via internet een ander hotel geboekt. Vlak voor vakantie
kregen we een brief dat de eigenaar zijn oude hotel had verkocht en een
nieuw hotel aan de kust had betrokken. We waren gratis overgeboekt, en
hoefden niets extra's te betalen. Enige punt was dat we in plaats van
een 'laid back bikers hotel' terecht kwamen in een oudevandagen all-in
hotel.. Bij het diner blijken we veruit de jongsten te zijn, voorderest
veel grijze koppies en nette Engelse accenten. Oh dear! En de kamer,
tja, na een redelijk moderne kamer met flatscreen hebben we nu een
smashin' 70's tv. Groovy!
|
Stijlvol ingericht |
Vandaag besluiten we na het ontbijt, geserveerd door uit diverse
Oostblok-landen afkomstige dames, richting het eilandje Sark te gaan.
Het weerbericht voorspelt niet veel goeds, maar we gokken het erop.
Tijdens de overtocht wordt het steeds bewolkter en eenmaal op het eiland
hebben we de keuze om te wandelen, fietsen te huren of met
paard-en-wagen het eiland over te gaan - Gemotoriseerd vervoer, op
tractoren van de bevolking na, is op Sark niet toegestaan. Aangezien de
regen dreigt, besluiten we voor het paard te kiezen, achteraf
gezien een prima keuze! Op de wagen kijk je prachtig uit over de vele
hagen die langs de wegen staan en die wandelaars en fietsers het
uitzicht ontnemen.
|
Ons paard voor vandaag |
Ook als het even later begint te gieten en de onverharde wegen
veranderen in modderstromen zijn we maar wat blij dat we lekker onder
een dekentje voor op de bok zitten. Onderweg stoppen we bij een
tuinencomplex, maar het is ook mogelijk om richting Window in the Rock
te wandelen, een uitkijkpunt uitermate geschikt voor de medemens met
hoogtevrees. Gezien we tuinen niet echt interessant vinden, lopen we langs de prachtig ruige kust. Onderweg komen we nog verroeste apparatuur tegen, die vroeger werd gebruikt om zeewier op te takelen.
|
Sas in de Window in the Rock |
|
Vanuit Window in the Rock |
|
Sark |
|
Sark |
|
Sark |
|
Sark |
Sark is vooral beroemd om La Coupée, de verbinding tussen Greater Sark
en Little Sark. Op de foto's komt het toch niet zo indrukwekkend over,
maar toch een poging:
|
La Coupée |
|
La Coupée |
|
La Coupée |
|
La Coupée |
Na de tocht per paard schuilen we in een tea room en na een bezoekje
aan het lokale, piepkleine museum wachten we in de stromende regen op
de boot, die ons weer terugvaart naar Guernsey.
|
Oude machines langs Harbour Hill |
|
Regen onderweg naar Guernsey |
Eenmaal terug op Guernsey wacht ons een heerlijk warm bad
in het hotel, en warmen we na het diner nog even door aan de bar.
De volgende dag tijdens het ontbijt probeert de zon door de wolken te
breken, jammer dat we de beroerdste dag hadden uitgekozen om naar Sark
te gaan gister. We rijden een stukje eiland rond en net als in Schotland, enorm veel single track weggetjes.
|
Single Track weggetjes op Guernsey |
Alhoewel op Guernsey de auto-dichtheid een van de hoogste van Europa is,
is het eiland toch redelijk rustig, zeker vergeleken bij Jersey. Valt
ons 100% mee in ieder geval.
Op Guernsey zijn verschillende bunkers
en torens uit WOII te bezoeken op een bepaalde dag in de week. Wil je ze allemaal bekijken, is het geluk hebben en/of goed plannen. Vandaag
is de 10.5cm kazemat bij Fort Hommet open voor publiek. We bekijken eerst Fort Hommet, een vesting van ver voor de Tweede Wereldoorlog. Hier is vooral heel
goed te zien wat voor betonnen uitbouwen onze Oosterburen hebben
gebouwd. In moderne huizenprogramma's zouden ze dit waarschijnlijk zien
als goede waardeinvestering.
|
Fort Hommet |
|
Fort Hommet |
|
Fort Hommet |
|
Fort Hommet |
Na het bezoek aan het fort maken een korte wandeling langs de kust.
|
Cobo Bay |
|
Fort Houmet Nature Reserve |
|
Fort Houmet Nature Reserve |
Op de terugweg bezoeken we de kazemat. Binnen krijgen we een goed - en benauwd - beeld van hoe het hier
geweest moet zijn. Veel spullen die na de oorlog zijn verstopt of
gedumpt, zijn weer hersteld in oude glorie. Tot op de dag van vandaag
worden nog steeds oorlogs-gerelateerde voorwerpen gevonden en
tentoongesteld. Zo ook in deze verdedigingsbunker, waar goed te zien was
hoe het nou eigenlijk in zijn werk ging als je hier zou werken 60 jaar
geleden.
|
10.5cm kazemat bij Fort Hommet |
|
10.5cm kazemat bij Fort Hommet |
|
10.5cm kazemat bij Fort Hommet |
Na een hapje te hebben gegeten rijden we richting Lihou Island. Dit is
een eiland alleen te bereiken met eb, en niet zonder gevaar. Vorige
maand zijn hier nog 2 mensen omgekomen toen ze verrast werden door de
opkomende vloed. We gokken het er niet op na een blik op het getijdenbord.
Het verschil tussen eb en
vloed hier is enorm, en zorgt elk jaar voor een paar dode toeristen.
Lijkt het op de eerste foto alsof je zonder problemen even over de
rotsen naar de overkant kan lopen, ziet het er even later uit zoals op
foto 2. En het komt nog met een behoorlijke stroming binnen ook!
|
Lihou Island - met eb |
|
Lihou Island - inkomend tij |
Het plekje aan de kust bij Lihou island bevalt ons wel, prachtig
uitzicht en lekker rustig. Ook hier staat weer een uitkijkpost, gewoon
bij iemand in de achtertuin. Ondertussen trekt de lucht weer helemaal dicht en het duurt niet lang voor we een enorme regenbui op ons hoofd krijgen..
|
Fort Saumarez |
|
Fort Saumarez |
|
L'Eree Point |
|
L'Eree Point |
|
L'Eree Point |
|
L'Eree Point |
|
Les Hanois Lighthouse |
Na een goed potje vliegtuigspotten bij het vliegveld waar alleen kleine
vliegtuigjes landen, gaan we zoetjesaan weer richting hotel voor diner,
bad en een drankje voor het slapen gaan. Het diner is hier ook heerlijk
ouderwets, de aardappels en 4 verschillende groenten worden met liefde
uit schaaltjes door de bediening op je bord geschept.
Na weer een goedverzorgd ontbijt (zelfs de HP sauce
bij het ontbijt wordt door de ober uit een verzilverd schenkertje op je
bord gegoten..) kiezen we er voor om het eiland Herm
over te slaan. Het weerbericht voorspelt weer regen en we willen ook
hier heel graag de ondergrondse tunnelcomplexen bezoeken. Dat dat
makkelijker gezegd is dan gedaan blijkt wel als we de ingang niet kunnen
vinden. Heel goed verstopt (natuurlijk) op een achteraf-weggetje.
|
Ingang naar de German Tunnels & Underground Hospital |
Eenmaal binnen is dit in schril contrast tot de opgeknapte, witgeschilderde Jersey
tunnels. De tunnels op Guernsey hebben geen flashy informatiebordjes,
zijn vochtig, klam, koud, donker. De oude bedrading en pijpleidingen
zijn nog zichtbaar, de bovenleidingen begroeid met varens. Het licht is
schaars en juist omdat dit zo sober is is het des te 'enger'. Je
fantasie en inbeeldingsvermogen doen de rest. In deze tunnels zijn ook
Duitse gewonden van D-Day verzorgd. Toen al was het net zo klam en koud als het
nu is, het lukte ze niet om het water goed weg te laten lopen. Het is heel moeilijk voor te stellen dat hier zoveel gewonden hebben gelegen, in deze omstandigheden.. Bij de ingang krijgen we
een ticket die bij de uitgang weer moet worden ingeleverd, geen
overbodige luxe. Het is hier een doolhof, met een paar doodlopende ,
onafgemaakte tunnels.
|
Plattegrond van de tunnels |
Hieronder een 'kleine' foto-impressie - verreweg
het meest bizarre, indrukwekkende bouwwerk wat we ooit bezocht hebben.
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
|
German Tunnels & Underground Hospital |
Als we na enkele uren weer bovengronds komen, lopen we naar een andere
echte, iets luchtigere bezienswaardigheid op Guernsey. De Little Chapel.
Klein is 'ie zeker. Deze kapel is geheel gebouwd met scherven, schelpen en steentjes. En Wedgwood servies!
|
Little Chapel |
|
Little Chapel |
|
Little Chapel |
|
Little Chapel |
|
Little Chapel |
|
Little Chapel |
|
Little Chapel |
De wolken drijven over en de zon begint te schijnen. We hadden vernomen
dat vandaag een van de oude Duitse uitkijktorens bij Pleinmont open is
voor bezoekers, en aangezien we op Jersey en Guernsey al verschillende
van deze torens zijn tegengekomen lijkt het ons interessant om er 1 van
binnen te zien. Dat is het zeker! Er is hier nog een rangefinder te
bedienen, een apparaat waarmee de afstand van (vijandelijke) schepen te
meten was. Ook het uitzicht is schitterend.
|
Pleinmont Observation Tower |
|
Pleinmont Observation Tower |
|
Pleinmont Observation Tower |
|
Pleinmont Observation Tower |
|
Pleinmont Observation Tower |
|
Pleinmont Observation Tower |
|
Zicht uit de Pleinmont Observation Tower |
|
Zicht uit de Pleinmont Observation Tower |
|
Zicht uit de Pleinmont Observation Tower |
Ons bezoek aan de Kanaaleilanden valt samen met de herdenking van de
Battle of Britain, iets wat hier nog heel erg leeft. Elk jaar vindt er
een grote airshow plaats, dit jaar nog een stukje groter in verband met
de 60e herdenking. Aan het eind van de middag gaan we naar Meet the
Pilots, een bijeenkomst op het vliegveld waar sommige van de airshow
vliegtuigen te bekijken zijn en je een praatje kan maken met de
bemanning. Enorm leuk om die kisten eens van dichtbij te zien.
's Avonds na het eten liggen we er vroeg in, het was een lange maar indrukwekkende dag geweest.
Deze morgen is het hele eiland in opperbeste stemming, de dag van het
Battle of Britain Air Display. We besluiten om de auto bij het hotel te
laten staan en lopend richting St. Peter Port te gaan vanwege de
verwachte drukte. Als we in het stadje aankomen blijkt dat het een
gekkenhuis is. We zoeken een mooi plekje op de pier en wachten geduldig
in de zon tot de airshow gaat beginnen. Het is het wachten meer dan
waard, met als hoogtepunt de Red Arrows.
|
Battle of Britain Air Display |
|
Battle of Britain Air Display |
|
Battle of Britain Air Display |
|
Battle of Britain Air Display |
|
Battle of Britain Air Display |
's Middags wandelen we door de haven en door het winkelgebied van St. Peter Port, shop till we drop (hemel op
aarde, alles is hier een stuk goedkoper dan bij ons) voordat we op een terrasje aanschuiven. Door het
tijverschil hebben de jachthavens hier speciale 'drempels' die er voor
zorgen dat de boten niet droog komen te liggen.
|
St. Peter Port |
|
St. Peter Port |
|
St. Peter Port |
|
Getijdedrempels in de haven van St. Peter Port |
|
Met uitzicht op het eiland Herm |
Het getijdenverschil is in St. Peter Port helemaal mooi te zien:
|
St. Peter Port - eb |
|
St. Peter Port - vloed |
We nemen de bus terug (ons hotel ligt een steile heuvel op en met een
biertje in de benen wagen we het er niet op) en na een warm bad en
schone kleren schuiven we aan voor ons laatste diner. Morgenmiddag gaat
helaas de coole catamaran weer terug richting vasteland.
|
Condor Catamaran veerboot |
De ochtend van inpakken, uitchecken en nog een laatste rondje eiland. Van alle kanten komen dikke wolken binnendrijven.
|
St. Martin's Point |
|
Cobo Bay |
|
Op de veerboot terug naar Frankrijk |
Als we weer terug zijn op het Franse vasteland proberen we zo lang mogelijk
richting noorden te rijden, maar de donkere snelwegen worden ons iets te
eng. Rond middernacht checken we in in een snelweghotelletje en de dag
erna rijden we relaxed naar huis. Enorm leuke, interessante, relaxte, meestal zonnige vakantie gehad (maar we kunnen even geen bunker meer zien ;))
Geen opmerkingen:
Een reactie posten