6 juni 2013. Enkhuizen - Calais (420 km)
In
de loop van de ochtend vertrekken we vanuit Enkhuizen naar Calais. De
reis verloopt voorspoedig, totdat we in Belgiƫ in vreselijke files
terechtkomen. Tussen de vrachtwagens in de brandende zon rijden we dan
uiteindelijk toch stapvoets langs Antwerpen en Gent richting Calais,
waar we eind van de middag aankomen. We checken in in ons hotel en
rijden nog even naar het strand. In Calais zelf barst het van de
illegalen die ooit de oversteek hopen te maken naar Engeland. Op sommige
plekken staan zelfs halve tentenkampen met dixi's. Op het strand zelf
is het windering, maar zonnig. Gegeten in het hotel. 's Nachts heel
slecht geslapen.
|
Strand in Calais |
7 juni 2013. Calais - Great Haywood (421 km) ; Great Haywood - Sandon (8,9 km ; 2 sluizen)
We
hebben de ferry naar Dover geboekt van 7:45 vanuit Calais, maar om half
5 's nachts zijn we al klaarwakker. We vertrekken om 6 uur vast maar
naar de haven, en hebben de mazzel dat we al met de boot van 6:45
meekunnen.
|
Krijtrotsen bij Dover |
Erg rustige overtocht, en eenmaal in
Engeland rijdt het redelijk door. Even wennen weer aan het links rijden
en inhalende vrachtwagens. We rijden naar Rugely, doen boodschappen bij
de Morrisons en rijden dan door naar Great Haywood, waar de huurboot van
Anglo Welsh al op ons ligt te wachten.
Onze drijvende caravan
heet Silver Swallow en is een nette 2-persoons narrowboat van 48ft
(bijna 15 meter) lang. Dit jaar met vast bed!
De route
hebben we van te voren al uitgezocht. Dit jaar varen we de Four Counties
Ring - 177 kilometer kanaal met 94 sluizen. Een tour door het gebied tussen ruwweg Birmingham en Manchester,
door de counties Staffordshire, Cheshire, Shropshire en West Midlands.
De reis voert ons over 3 kanalen: Trent & Mersey Canal, Shropshire
Union Canal en het Staffordshire & Worcestershire Canal. Of eigenlijk
4, als je het 91 meter lange Wardle Canal meetelt.
|
De route van 2013 |
Na
het inladen van de boot, korte uitleg en instructies vertrekken we rond
4 uur vanuit Great Haywood over het Trent & Mersey Canal richting
The Potteries. Het is schitterend weer en het is heel rustgevend om na
een drukke snelweg-dag lekker met 5km/u door de countryside te tuffen op
een bootje. Bij het bedienen van de eerste sluis worden we nog
geassisteerd door de mensen van Anglo Welsh, daarna mogen we het zelf
doen. Nouja, zelf, bij de tweede sluis komen we al 2 joviale mannen
tegen die niet te beroerd zijn om een handje te helpen en een praatje te
maken.
|
Trent & Mersey Canal, bij Great Haywood |
|
Trent & Mersey Canal, bij Weston |
|
Trent & Mersey Canal, Sandy Lane Bridge no 81 |
|
Trent & Mersey Canal, Milepost bij Sandon |
We leggen aan vlak voor brug no. 83.
Vlakbij zit de Dog & Doublet Inn, en we hebben wel trek in diner met
een pint. Helaas blijkt dat we hiervoor vanaf het kanaal over een
drukke 100 km/u weg moeten lopen, zonder voetpad, met blinde bocht en
single-track bruggetje waar zelfs de vrachtwagens zonder vaart te
minderen overheen denderen. We besluiten het een zelfmoordmissie te
noemen om op deze manier een pint te moeten halen, dus keren om en brengen de avond
lekker door op de boot. We hebben een luxe keuken met gasoven en grill
die meteen ingewijd worden met gevulde champignons en knoflookbrood. We
proberen de tv uit, maar krijgen geen signaal. De rest van de avond
zitten we in het avondzonnetje met een biertje in de stilte, met af en
toe een passerende trein.
|
Trent & Mersey Canal, aanlegplek voor de nacht |
|
Trent & Mersey Canal, in het avondzonnetje |
8 juni 2013. Sandon - Barlaston (12,4 km ; 10 sluizen)
Na
een onwennige eerste nacht op onze narrowboat - Aarjen ligt met zijn
voeten over de rand van het bed en Sas stoot geregeld haar hoofd aan een
venijnig randje - worden we wakker met een zonnetje. Lekker ontbeten in
alle rust en de boot gestart. Het eerste gedeelte van de ochtend varen
we door stil weiland en groene heuvels. Het is alweer lekker warm aan
het worden, zo erg dat ook de koeien en stieren afkoeling zoeken in het
kanaal.
|
Trent & Mersey Canal, bij Burston |
|
Trent & Mersey Canal, afKOEling zoeken in het kanaal |
De bruggen waar we onderdoor varen zijn
niet altijd doorgaande wegen. Wel zijn ze allemaal genummerd. Het
varieert deze vakantie van bruggen waar de snelweg M6 overheen raast,
tot boerderijbruggetjes die de verschillende velden met elkaar
verbinden. Zo ook brug no. 88, waar een nieuwsgierig schaap ons
gadeslaat.
|
Trent & Mersey Canal, Iron Bridge no. 88 |
|
Trent & Mersey Canal, Iron Bridge no. 88, met toeschouwer |
|
Trent & Mersey Canal, bij Aston |
Voor
de middag komen we in Stone, een druk kanaalstadje met 4 diepe sluizen
die het kanaal in totaal 12 meter omhoog laten gaan. Bij een van de
sluizen word ik geholpen door een vrijwilliger van de River & Canal
Trust uit Stone. Een leuke vent die sluizen opendraaien prefereert boven
een fitness-abonnement. Ik ben maar wat blij met deze hulp, want niet
alle sluizen gaan even soepel. Het is soms heel zonde om te zien in
welke slechte staat de sluizen en delen van het kanaal zijn.
Stone zelf is een leuk gedeelte om doorheen te varen, langs wat mooie werkboten en een oude brouwerij.
|
Trent & Mersey Canal, oude gebouwen van Joule's Stone Ale brouwerij |
|
Trent & Mersey Canal, Unspoilt by Progress |
|
Trent & Mersey Canal, Badger |
|
Trent & Mersey Canal, een wirwar van bruggen in Stone |
|
Trent & Mersey Canal, achteruitkijkend een warm welkom in Stone |
Na Stone volgen nog 4 locks in Meaford, die ons in totaal 10 meter laten stijgen.
Het
leuke van de sluizen is dat je erg veel contact hebt met andere boaters. Zo varen we achter een oude vrouw aan, die in haar eentje
aan boord woont (met haar hond). Ook komen we een narrowboat tegen die
echt nog kolen vervoert van A naar B - de boot wordt soms zelfs ingehuurd door
bedrijven die dit stukje Engelse historie graag een hart onder de riem
steken. Mooi om te zien!
Het kanaal gaat bij Stone vooral door groene stroken waardoor je niet eens echt doorhebt dat je door bewoond gebied heen vaart.
Brug
no. 100 is een zogenaamde turnover bridge. Dit houdt in dat het enige
doel van de brug is om het jaagpad aan de andere kant van het kanaal te
laten lopen.
|
Trent & Mersey Canal, Turnover bridge no. 100 |
Uiteindelijk komen we in Barlaston, thuis van de Wedgwood fabriek die vlak langs het kanaal ligt.
Josiah
Wedgwood, oprichter van het bedrijf, was een van de drijvende krachten
achter de industrialisatie van het maken van aardewerk. Ook was hij nauw
betrokken bij de aanleg van het Trent & Mersey Canal, gestart in 1766. Vanwege de grote
invloed van Wedgwood op dit deel van het kanalennetwerk is het
natuurlijk wel een must om een bezoekje te brengen aan het museum.
Als
we aangelegd zijn, merken we dat we nog moeten lunchen.. Het is
inmiddels al 2 uur geweest. We besluiten om naar het bezoekerscentrum
van de Wedgwood fabriek te lopen en daar een hapje te eten. Doordat we
vanaf het kanaal komen, worden we via de achteringang
kruip-door-sluip-door door het gebouw heen naar het bezoekerscentrum
geleid. Een interessant tochtje door gangen waar een hoop oude machines
staan. Eenmaal in het restaurant wordt alles natuurlijk geserveerd op
echt Wedgwood servies. Bij het museum zelf krijgen we later flinke
korting omdat we nog maar een uur hebben tot sluitingstijd. 4 pond ipv
20 pond, dat scheelt nogal! Het kleine historische gedeelte is erg interessant, maar de enorme collectie potten, borden en allerhande
voorwerpen van aardewerk is niet echt aan ons besteed.
|
Standbeeld van Josiah Wedgwood voor het Wedgwood Visitor Centre |
Als we terugkomen van de Wedgwood fabriek blijkt onze
tv alweer geen ontvangst te hebben. We bellen Anglo Welsh en al snel
komt er een monteur langs. Wij hebben er al anderhalve dag varen
opzitten, maar we zitten slechts 25 minuutjes met de auto van de
huurbasis af. Keith van Anglo Welsh ziet al snel wat het euvel is: het
stekkertje zit niet goed aangesloten.. Kunnen we toch nog de halve
finale van Britain's Got Talent kijken, grapt 'ie.
Dus niet! 's Avonds is
het slechts 5 minuten lopen langs het kanaal naar The Plume of Feathers
pub, waar we een in een typische pub-maaltijd (fish&chips en cottage
pie) naar binnen werken en in het avondzonnetje nog even lekker buiten
kunnen zitten met een pint voordat we ons bedje weer opzoeken.
|
Trent & Mersey Canal, 'onze' Swallow aangelegd bij Barlaston |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten